Deo fidelis est ac summa caritate succensus
qui in cognitionem et dilectionem summe sapientie et amoris, ignorantes
dirigens, cecos illuminans mortuos in viam vite reducens, pro testamento
Dei sui adversitatis et corporalis mortis pericula non formidat.
Gloriam et magnum decorem ejus quis enarrabit? Generationes infidelium
qui hodierna die Deum nesciunt quis enumerabit? Quot ab erroris
cecitate in infernorum tenebras labuntur quis excogitabit ? Proh
dolor! tanta damna merito plange devota plebs fidelium christiana.
O fons superne scientie, qui Parisius tot tante auctoritatis professores
inebriasti doctrina mirifica, extende torrentes tuos ad terras
infideliurn, et irriga errantium corda penitus arida rore celi,
et pelle tenebras, aperi eis radia eterni luminis. Heu, quando
ambulabunt omnes gentes in lumine tuo, et omnis homo ambulans in
splendore solis tui videbit salutare Dei? Desiderio desideravi
hoc ego Raymundus Lull quod summe desiderabile est omnibus fidelibus
christianis, et ab his perfectibile, quorum intellectus summa sapientia
divinitus illustravit. Felix est illa Universitas, que tot gignit
fidei defensores, et felix illa civitas, cujus milites armati sapientia
et devotione Christi possunt barbaras nationes subdere summo regi.
Quando adorabit te omnis terra, Deus, psallet et benedicet nomini
tuo, et omnis tribus et lingua servient tibi? Considerate hoc,
reverendi patres et domini, intellectibus et voluntatibus, quorum
est objectum summa veritas et summa bonitas. Quoniam sicut Deus
est intelligibilis et amabilis quia summe verus et summe bonus:
sic ubique et multum, quia immensus, et in omni tempore assidue,
quia eternus. O quam felices fuere apostoli et martyres, quia in
omnem terram exivit sonus eorum, et in fines orbis terre verba
eorum predicantium Jesum Christum. O quam pretiosa mors eorum in
conspectu Domini, qui multos de morte revocarunt ad vitam. O utinam
essent modo multi tales viarum illorum reparatores, quoniam valde
gloriosum et necessarium esset toti populo christiano, quia sicut
ego scio, quoniam expertus sum, multi sunt philosophi Arabum, qui
ad perfidiam Macometi christicolas pervertere nituntur, et improperant
nobis infideles filii dicentes: Ubi est Deus eorum? Et preterea
Judei et Saraceni, prout possunt, conantur Tartaros in suas sectas
inducere; et si contingat, quod absit, Tartaros esse Judeos vel
Saracenos, vel eos condere per se sectam, timendum est ne cedat
in totius christianitatis incomparabile detrimentum, sicut accidit
de secta Macometi, qua inventa Saraceni irruerunt super nos, et
quasi tertia pars christianitatis cecidit. Innumerabilis est illa
Tartarorum generatio, in brevi quidem tempore multa sibi regna
et principatus manu bellica subjugavit.
Videte, reverendi patres et domini magistri, imminere periculum
toti ecclesie Dei, et nisi sapientia et devotio vestra, qua tota
christianitas sustinetur, Saracenorum perfidie opponat clypeum
salutarem, et si negligat impetuosum torrentem Tartaricum refrenare-
nolo ulterius dicere-sed pensate quid poterit evenire. Et mirum
est quod plures sint adversarii Dei, quam defensores, et plures
homines vituperent illum, quam laudent: et Deus homo propter homines
factus est, et ipse homo mortuus, ut eos vivificaret; et multi
etiam ab unitate ecclesie jam declinaverunt, ut Greci et multi
alii schismatici. Considerate quantum malum pro bono Deo redditur,
et quantum opprobrium ab eis qui ad laudandum Deum creati sunt,
et quanta persecutio nobis fidelibus immineat, et de qua questione
simus Deo in extremo judicio responsuri, cum requiret a nobis mortem
eorum qui nostris predicationibus et exemplis debuerant vita perfrui
sempiterna.
Hic conscientie stimulus me remordet, et coegit me venire ad vos,
quorum summe discretionis et sapientie interest ordinare circa
tantum negotium, tam pium, tam meritorium, tam Deo gratum servitium
et utile toti mundo, videlicet quod hic Parisius, ubi fons divine
scientie oritur, ubi veritatis lucerna refulget populis christianis,
fundaretur studium Arabicum, Tartaricum et Grecum, ut nos linguas
adversariorum Dei et nostrorum docti, predicando et docendo illos,
possimus in gladio veritatis eorum vincere falsitates, et reddere
populum Deo acceptabilem, et inimicos convertere in amicos. Quod
si fiat et placeat Deo, quod sit, maximam quidem pro nobis suscipiet
christianitas exaltationem et dilatationem. Et hujus rei tam inestimabilis
eritis fundamentum, et tu Parisius Universitas nequaquam eris minima
in doctoribus tuis, ex te enim exiet lux universis gentibus, et
perhibebis testimonium veritati et confluent ad te magistri et
discipuli, et universi aurient de te scientias universas. Quid
habebunt boni Greci et Arabes in voluminibus suis quin sit tibi
notum, cum sine interprete linguas eorum intellexeritis? Quis estimabit
quanta laus, quantus honor Deo, quanta caritatis compassio erga
miseros errantes, et quantum bonum in hoc et ex hoc loco sequetur?
Et hoc leviter fieri potest, si illustri regi Francie preces vestras
porrexeritis, ut ipse, qui nobilissimus est inter reges terre,
huic nobilissimo negotio inter omnia negotia largiri dignetur suam
bene meritam elemosynam, videlicet predictum studium seu studia
fundare et dotare, et exaudiet vos, ut confido, postquam hujus
negotii cognoverit auctoritatem.
Martène-Durand, Thes. nov. anecd., I, 1317.- Ibid. duae aliae epistolae
ejusdem de eo argumento exstant, quarum una (p.1315) directa est ad regem Franciae
Philippum, in qua Parisiensem civitatem christianae veritatis scientiaeque
matrem et magistram appellat; altera ad quemdam amicum (p.1317). Has epistolas
Raymundus dictavit, cum iterum Parisiis moraretur (1298-1299). Cf. Hauréau
in Hist. litt. de la France, XXIX, 31, 33. CHARTULARIUM UNIVERSITATIS PARISIENSIS, Henricus Denifle et Aemilio Chatelain,
Paris, 1891. Impression anastatique, Cultura et Civilisation, Bruxelles 1964. |